Główna treść strony
Centralny Rejestr Wyborców
Centralny Rejestr Wyborców potwierdza prawo wybierania.
Rejestr dzieli się na część A i część B.
W części A gromadzi się dane obywateli polskich. Wyborcy zameldowani na pobyt stały na obszarze danej gminy są z urzędu ujmowani w stałym obwodzie głosowania właściwym dla adresu zameldowania na pobyt stały. Natomiast wyborcy stale zamieszkali na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały w tej gminie oraz wyborcy stale zamieszkali na obszarze gminy pod innym adresem niż adres zameldowania na pobyt stały są ujmowani w stałym obwodzie głosowania właściwym dla adresu stałego zamieszkania, jeżeli złożą w tej sprawie wniosek do urzędu gminy właściwego dla miejsca zamieszkania (formularz wniosku do pobrania w załączniku).
W części B gromadzi się dane obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi oraz dane obywateli Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Wyborcy ci, stale zamieszkali na obszarze gminy są ujmowani w stałym obwodzie głosowania właściwym dla adresu stałego zamieszkania, jeżeli złożą w tej sprawie wniosek do urzędu gminy właściwego dla miejsca zamieszkania (formularz wniosku do pobrania w załączniku). Wyborca, którego dane są zamieszczone w Centralnym Rejestrze Wyborców w części B, może na swój wniosek złożony do urzędu gminy zostać skreślony z Centralnego Rejestru Wyborców (formularz wniosku do pobrania w załączniku). Wyborca we wniosku może zamieścić adres poczty elektronicznej lub numer telefonu komórkowego oraz informację o wyrażeniu zgody na przekazanie danych do rejestru danych kontaktowych osób fizycznych.
Wnioski mogą zostać złożone na piśmie utrwalonym w postaci:
1) papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem;
2) elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, po uwierzytelnieniu wnioskodawcy w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 57).
Decyzję o ujęciu lub odmowie ujęcia w stałym obwodzie głosowania wydaje wójt w terminie 5 dni od dnia wniesienia wniosku lub w terminie 5 dni od dnia wyjaśnienia rozbieżności. Przed wydaniem decyzji następuje sprawdzenie, czy osoba wnosząca wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania spełnia warunki stałego zamieszkania pod adresem wskazanym we wniosku. Decyzja uwzględniająca wniosek skutkuje ujęciem wyborcy w stałym obwodzie głosowania. Decyzję o odmowie ujęcia w stałym obwodzie głosowania, wraz z uzasadnieniem, niezwłocznie doręcza się wnioskodawcy.
Od decyzji w sprawie odmowy ujęcia w stałym obwodzie głosowania przysługuje prawo wniesienia skargi do właściwego miejscowo sądu rejonowego. Skargę wnosi się za pośrednictwem wójta w terminie 3 dni od daty doręczenia decyzji.
Informacje o pozbawieniu prawa wybierania wprowadza się do Centralnego Rejestru Wyborców na podstawie zawiadomień sądu lub Trybunału Stanu. W przypadku czasowego pozbawienia prawa wybierania wyborcy nie są ujmowani w spisach wyborców do czasu wygaśnięcia przyczyny pozbawienia prawa wybierania.
Wytworzył: | Kamila Szymczak, data: 04.12.2023 r., godz. 16.03 |
---|
Wprowadził: | Aneta Mikołajczyk, data: 07.02.2018 r., godz. 12.34 |
---|
Ostatnia aktualizacja: | Patryk Rajchenbach, data: 04.12.2023 r., godz. 16.05 |
---|
Rejestr zmian:Czas | Administrator | Opis zmiany |
---|
04.12.2023 r., godz. 16.05 | Patryk Rajchenbach | Edycja strony |
04.12.2023 r., godz. 16.04 | Patryk Rajchenbach | Edycja strony |
04.12.2023 r., godz. 16.00 | Patryk Rajchenbach | Edycja strony |
28.08.2018 r., godz. 10.04 | Aneta Mikołajczyk | Edycja strony |
07.02.2018 r., godz. 12.35 | Aneta Mikołajczyk | Edycja strony |
07.02.2018 r., godz. 12.34 | Aneta Mikołajczyk | Dodanie strony |