Biuletyn Informacji Publicznej

Zawiera informacje publiczne w postaci elektronicznej, wymagane przez polskie prawo.

Menu
Główna treœść strony

Centralny Rejestr Wyborców

Centralny Rejestr Wyborców potwierdza prawo wybierania.

Rejestr dzieli się na część A i część B.

W części A gromadzi się dane obywateli polskich. Wyborcy zameldowani na pobyt stały na obszarze danej gminy są z urzędu ujmowani w stałym obwodzie głosowania właściwym dla adresu zameldowania na pobyt stały. Natomiast wyborcy stale zamieszkali na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały w tej gminie oraz wyborcy stale zamieszkali na obszarze gminy pod innym adresem niż adres zameldowania na pobyt stały są ujmowani w stałym obwodzie głosowania właściwym dla adresu stałego zamieszkania, jeżeli złożą w tej sprawie wniosek do urzędu gminy właściwego dla miejsca zamieszkania (formularz wniosku do pobrania w załączniku).

W części B gromadzi się dane obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi oraz dane obywateli Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Wyborcy ci, stale zamieszkali na obszarze gminy są ujmowani w stałym obwodzie głosowania właściwym dla adresu stałego zamieszkania, jeżeli złożą w tej sprawie wniosek do urzędu gminy właściwego dla miejsca zamieszkania (formularz wniosku do pobrania w załączniku). Wyborca, którego dane są zamieszczone w Centralnym Rejestrze Wyborców w części B, może na swój wniosek złożony do urzędu gminy zostać skreślony z Centralnego Rejestru Wyborców (formularz wniosku do pobrania w załączniku). Wyborca we wniosku może zamieścić adres poczty elektronicznej lub numer telefonu komórkowego oraz informację o wyrażeniu zgody na przekazanie danych do rejestru danych kontaktowych osób fizycznych.

Wnioski mogą zostać złożone na piśmie utrwalonym w postaci:
1) papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem;
2) elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, po uwierzytelnieniu wnioskodawcy w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 57).

Decyzję o ujęciu lub odmowie ujęcia w stałym obwodzie głosowania wydaje wójt w terminie 5 dni od dnia wniesienia wniosku lub w terminie 5 dni od dnia wyjaśnienia rozbieżności. Przed wydaniem decyzji następuje sprawdzenie, czy osoba wnosząca wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania spełnia warunki stałego zamieszkania pod adresem wskazanym we wniosku. Decyzja uwzględniająca wniosek skutkuje ujęciem wyborcy w stałym obwodzie głosowania. Decyzję o odmowie ujęcia w stałym obwodzie głosowania, wraz z uzasadnieniem, niezwłocznie doręcza się wnioskodawcy.

Od decyzji w sprawie odmowy ujęcia w stałym obwodzie głosowania przysługuje prawo wniesienia skargi do właściwego miejscowo sądu rejonowego. Skargę wnosi się za pośrednictwem wójta w terminie 3 dni od daty doręczenia decyzji.

Informacje o pozbawieniu prawa wybierania wprowadza się do Centralnego Rejestru Wyborców na podstawie zawiadomień sądu lub Trybunału Stanu. W przypadku czasowego pozbawienia prawa wybierania wyborcy nie są ujmowani w spisach wyborców do czasu wygaśnięcia przyczyny pozbawienia prawa wybierania.


Wytworzył:Kamila Szymczak, data: 04.12.2023 r., godz. 16.03
Wprowadził:Aneta Mikołajczyk, data: 07.02.2018 r., godz. 12.34
Ostatnia aktualizacja:Patryk Rajchenbach, data: 04.12.2023 r., godz. 16.05
Rejestr zmian:
CzasAdministratorOpis zmiany
04.12.2023 r., godz. 16.05Patryk RajchenbachEdycja strony
04.12.2023 r., godz. 16.04Patryk RajchenbachEdycja strony
04.12.2023 r., godz. 16.00Patryk RajchenbachEdycja strony
28.08.2018 r., godz. 10.04Aneta MikołajczykEdycja strony
07.02.2018 r., godz. 12.35Aneta MikołajczykEdycja strony
07.02.2018 r., godz. 12.34Aneta MikołajczykDodanie strony

Strona oglądana: 1534 razy.